Om

Här kommer det mest att handla om gluten- och sockerfri mat, odling, täckodling, bokashi, tillvaratagande av örter osv.
Vegan, laktovegetariskt, ovolaktovegetariskt, någon gång kanske fisk och skaldjur.

Presentation

Rödbetsgratäng

Kokta rödbetor, nyskördad brysselkål, fetaost, macadamianötter, kapris, basilika.

Rostad paprikasoppa

,

Rostad paprikasoppa
Toppa med fetaost, valnötter, smetana eller vad man vill.

https://www.svt.se/recept/rostad-paprikasoppa-med-latt-chilisting

Osötade muffins

Testar. 
Bovete mjöl, ägg, bananer, kardemumma och lingon, that's it. 

Nyskördad brysselkål

Har skördat brysselkål under tjocka snötäcket.

Kokade, hällde av vattnet och tillsatte en massa äkta ekologiskt, svenskt smör.
Åt med shoyu (sojasås) och gomasio (rostade, mortlade oskalade sesamfrön) och gurksallad. Såå gott!

Rostad blomkålshummus med (tråkiga) sjögräsbiffar

  • Blomkålshummus, sjögräsbiffar och gurksallad

Blomkålshummus
  • 0,5 st blomkålshuvud(en)
  • 4 st vitlöksklyfta(or)
  • (3 msk olivolja
  • salt, efter smak
  • 1 förpackning kikärtor
  • 0,5 st citron(er), saften
  • 1 krm cayennepeppar

    • Dela blomkålen i mindre buketter och lägg i en ugnsfast form. Skala vitlöksklyftorna och tillsätt till blomkålen. Ringla över 1 msk olja och en nypa salt och blanda om. Rosta i ugnen på 200 grader i 20 min.
    • Mixa kikärtor, rostad blomkål, vitlök, (2 msk olja) citronsaft och cayennepeppar i en matberedare eller med hjälp av en stavmixer. Smaka av med salt.


Äldre inlägg